Používame cookies

Súbory cookie a ďalšie technológie sledovania používame na zlepšenie vášho zážitku z prehliadania našich webových stránok, na to, aby sme vám zobrazovali prispôsobený obsah a cielené reklamy, na analýzu návštevnosti našich webových stránok a na pochopenie toho, odkiaľ naši návštevníci prichádzajú. Viac info

 

Nehnuteľnosti po úmrtí blízkeho

Pridané: 17.11.2025

Čo vybaviť a na čo nezabudnúť
 

Strata blízkeho človeka prináša nielen smútok, ale aj množstvo administratívnych povinností, ktoré je potrebné postupne vyriešiť. Kým v prvých dňoch sa pozostalí sústreďujú najmä na pohreb a úradné záležitosti, po určitom čase príde na rad aj majetok – najmä nehnuteľnosti, ktoré po zosnulom zostali.

„Ako realitná špecialistka sa často stretávam s otázkami „Kedy môžeme dom alebo byt po rodičoch predať?“, „Stačí potvrdenie o cene nehnuteľnosti alebo potrebujeme znalecký posudok?“, vymenúva Stanislava Zamcová, majiteľka realitnej kancelárie UPgreat NAMAX v Novom Meste nad Váhom. „Pre našich klientov máme preto vypracovaný detailný postup, ako postupovať a nič - aj napriek emotívne vypätej a smutnej situácii – v oblasti nehnuteľností nezanedbať“, dodáva Stanislava Zamcová.

1. Kataster a vecné bremená

Ak mal zosnulý v liste vlastníctva zapísané doživotné právo užívania nehnuteľnosti, je po jeho smrti potrebné požiadať o jeho výmaz z katastra nehnuteľností.
Tento úkon môže vybaviť ktorýkoľvek z dedičov, alebo aj notár v rámci dedičského konania, ak o to požiadate.

V prípade, že nehnuteľnosť bola prenajímaná, je potrebné zistiť, či nájomná zmluva zostáva v platnosti, alebo je nutné ju upraviť či ukončiť.


2. Energie a správcovské platby

Dodávatelia energií (elektrina, plyn, voda) a správcovia bytových domov by mali byť o úmrtí informovaní čo najskôr.
V praxi to znamená:

  • zaslať kópiu úmrtného listu,
  • požiadať o prepis zmluvy na nového vlastníka (po skončení dedičského konania),
  • prípadne zriadiť predbežné zmluvy alebo zálohové platby na jedného z dedičov, aby nedošlo k prerušeniu dodávok.

Ak ide o rodinný dom, odporúča sa odčítať stavy meračov a zabrániť zbytočným nákladom – napríklad vypnúť elektrinu v priestoroch, ktoré sa nevyužívajú.


3. Dedičské konanie a majetok

Niekoľko týždňov po úmrtí kontaktuje pozostalých notár, ktorý vedie dedičské konanie.
Jeho úlohou je zistiť, aký majetok zosnulý zanechal, a určiť, komu pripadne dedičstvo – teda aj konkrétne nehnuteľnosti.

Dôležité je pripraviť si:

  • mená a adresy dedičov,
  • zoznam majetku (nehnuteľnosti, účty, cenné papiere),
  • odhad trhovej hodnoty nehnuteľností.

Tip:
Na ocenenie nehnuteľnosti do dedičského konania nie je vždy potrebný znalecký posudok.
V mnohých prípadoch postačuje odhad trhovej hodnoty, ktorý vám vypracuje realitná kancelária pôsobiaca v danej lokalite.
Takéto potvrdenie je akceptované notármi a je rýchlejšie aj cenovo dostupnejšie ako znalecký posudok.


4. Predaj nehnuteľnosti po dedičskom konaní

Po skončení dedičského konania vydá notár osvedčenie o dedičstve, ktoré sa následne zapisuje do katastra nehnuteľností.
Až po tomto zápise sa stávate oficiálnym vlastníkom a môžete s nehnuteľnosťou nakladať – teda ju predať, darovať alebo prenajať.

Ak sa na predaji zhodnú všetci dedičia, môžu ju predať spoločne.
Ak nie, často sa rieši vyplatenie podielov alebo predaj cez sprostredkovateľa, ktorý zabezpečí férové rozdelenie výnosu.


5. Praktické rady pred predajom

Pred samotným predajom je dobré skontrolovať:

  • či sú všetky zápisy v katastri aktuálne,
  • či neexistujú záložné práva alebo ťarchy,
  • či máte pripravené energetické certifikáty a dokumentáciu k domu alebo bytu.

Ak je nehnuteľnosť staršia, oplatí sa ju upratať, vypratať alebo jemne zrekonštruovať, aby zanechala dobrý dojem pri obhliadkach.
Mnoho pozostalých vníma predaj aj ako symbolické uzatvorenie jednej etapy – preto je dôležité, aby celý proces prebehol dôstojne a s rešpektom.


6. Ako vám môže pomôcť realitná kancelária

Realitný odborník vám môže pomôcť nielen s predajom, ale aj v skorších fázach:

  • vypracuje potvrdenie o trhovej cene pre dedičské konanie,
  • pomôže s výmazom vecného bremena,
  • poradí, ako nastaviť predaj medzi viacerými dedičmi,
  • a postará sa o komunikáciu s katastrom a kupujúcimi.

Skúsený maklér dokáže celý proces zjednodušiť, ušetriť vám čas aj emócie, ktoré sú v takomto období prirodzene napäté.


Po úmrtí blízkej osoby je množstvo krokov, na ktoré treba myslieť – a majetkové záležitosti patria medzi tie náročnejšie. Ak si však vopred pripravíte prehľad, viete, čo vybaviť a na koho sa obrátiť, zvládnete celý proces pokojnejšie a bez zbytočného stresu.

Ak budete potrebovať odhad trhovej hodnoty nehnuteľnosti alebo pomoc s predajom po dedičskom konaní, obráťte sa na realitného odborníka, ktorý pozná miestny trh a vie vám poskytnúť odborné aj ľudské sprevádzanie celým procesom.

Autor článku: Stanislava Zamcová, RSc.

Majiteľ kancelárie, Realitný maklér, Licencovaný maklér NARKS

www.upgreat.sk/stanislavazamcova